08 نوفمبر 2011

ارفع معنوياتك


حاسس بالزهق او الاكتئاب و لا تعرف كيف تخلص من ذلك الشعور؟ اليك بعض الحلول




اعمل قائمة
ساعات الواحد بيكون حاسس انه مكتئب او متضايق عشان حاسس ان فيه حاجات كتير متراكمة و لسه معملهاش ممكن كنت مشغول او نسيتها بس انت متضايق لانك حاسس انك مش قادر تعملها ,.مجرد التفكير في الحاجات دي بيضايقنا .
طب ايه الحل؟
الحل ببساطة انك تجيب ورقة بيضاء و اكتب فيها الحاجات اللي لازم تعملها و عاملة ضغط عليك زي:( شغل لم ينتهي بعد,اهداف لم احققها,...الخ) ,ممكن تكون حاجة مضايقاك و خلاص زي الضوضاء اللي برة البيت او الزحمة او غيرها.
لما تكتب القائمة دي هتحس ان الموضوع تحت سيطرتك و هتلاقي ان الحاجات اللي كتبتها اقل من اللي كنت متخيله ,خلاص انت دلوقتي عارف انت المطلوب منك ايه الي الخطوة الثانية

ابدأ التنفيذ
يلا انت مستني ايه؟.. ابتدي تنفيذ المهام اللي في الورقة بعد ترتيبهم حسب اهميتهم .طب لو المهمة كبيرة ؟ بسيطة قسمها الي مهمات اصغر و انتهي منهم واحدة تلو الاخري . ابتدي بحاجة سهلة ,اول لما تبتدي هتحس ان مزاجك اتحسن كل ما تتقدم هتحس ان الحمل بيخف من عليك,اكيد ده احسن من الجلوس و عدم فعل شيء و الاحساس بالاكتئاب!

اتمرن
انا عارف انك هتقوللي ده وقته؟.. ايوه ده وقته ابتدي و خلاص شوف اانت بتلغب رياضة ايه و اعملها او علي الاقل مارس رياضة المشي ,مش لازم يكون تمرين بجد بس الحلركة و المجهود ممكن تخرجك من المزاج ده
استحم و اهتم بمظهرك!
الاحساس بالنظافة حلو ,خدلك حمام و اغسل اسنانك واحلق ذقنك و ضع العطر الذي تحبه حتي لو مش ناوي تخرج اعمل ما يتطلبه الامر عشان تحس بالانتعاش و الثقة.

اخرج من المنزل و افعل شيئا
انت مش اخذت حمام و ظبُط نفسك ؟ طب ما تنزل وتعمل حاجة ..اي حاجة انزل حتي لو مش عارف هتعمل ايه, اهم حاجة تغير المكان البقاء في المنزل لفترات طويلة بدون فعل شيئ ممكن بنال منك,اكيد لما تنزل هتلاقي حاجة في الطريق تعملها ممكن تدخل سينما حتي لو لوحدك او تقابل صاحبك او قرايبك الذين لم تراهم من زمان ..الخ

استمع للموسيقي
استمع الموسيقي التي تحبها انا عن نفسي احب سماع الموسيقي الكلاسيك و الجاز عندما اشعر بالملل فهي تصفي الذهن و تضفي علي شعور بالراحة ,ماذا عنك ما الموسيقي التي تحبها و تسمعها لا يهم نوعها ان كانت هادئة او صاخبة استمع اليها فحسب .جرب الموسيقي التي لديها ذكري جميلة لديك مثل موسيقي التي تذكرك بشخص ما او ذكري معينة .

تكلم عن ذلك
الحديث عن ما يقلقك ربما يخف الحمل عنك تحدث مع شخص تثق فيه و يكون مستمع جيد و اطلب نصيحته ربما يعرض عليك رأي لم يخطر علي بالك ابدا ,اتكلم مع اقاربك او اصدقائك اذا لم يساندوك الان فمتي سيفعلون؟

البدء في فعل شيئ هو حل نصف المشكلة فتحرك الان

مصدر الصورة 1